Pohjoismaiden, Baltian maiden sekä Puolan koripalloliitot lähettivät maanantaina yhteisen vetoomuksen sekä kansainväliselle olympiakomitealle että kansainväliselle koripalloliitolle. Vetoomuksella haluttiin ilmaista, että puheet Venäjän ja Valko-Venäjän paluusta toimintaan ovat selkeästi ennenaikaisia.

Vetoomuksessaan maiden koripalloliitot totesivat, että Venäjän käynnistämän hyökkäyssodan jatkuessa Ukrainassa, ei Venäjällä tai Valko-Venäjällä tule olla mahdollisuutta osallistua kansainväliseen urheilutoimintaan, koripallo mukaan lukien, millään tasolla sen paremmin urheilijoina kuin muina toimijoina. Urheilutoiminnan lisäksi maat olivat yhtä mieltä, että Venäjän ja Valko-Venäjän edustajat tulisi sulkea myös kansainvälisten urheiluorganisaatioiden päätöksenteosta, kunnes Venäjän hyökkäyssota päättyy ja rauha on saavutettu.

Vetoomuksen allekirjoittivat Islannin, Latvian, Liettuan, Norjan, Puolan, Ruotsin, Suomen, Tanskan ja Viron koripalloliittojen puheenjohtajat. Suomen Koripalloliiton puheenjohtajana toimii Timo Elo.

Lähde: Koripalloliiton tiedote